Srbija u doba korone – činjenice i dostignuća: Socijalna preduzeća i Covid-19, Zorana Milovanović

U prvom naletu krize uzrokovane pandemijom COVID-19, socijalna preduzeća su gledala kako da zadrže svoje zaposlene, kako da održe kontakt sa svojim korisnicima i kako da pruže neophodnu pomoć u široj zajednici, objašnjava Zorana Milovanović, projektna menadžerka Evropskog pokreta u Srbiji u novom video serijalu „Srbija u doba korone: činjenice i dostignuća“.

Tokom pandemije, najviše su pogođena socijalna  preduzeća koja se bave turizmom i ugostiteljstvom. Sa druge strane, preduzeća koja se bave poljoprivredom su u nekim fazama krize ostvarila veću proizvodnju usled lokalizovane potrošnje. To ne znači da su ona profitirala, već su koristila povećani obim proizvodnje kako bi nadomestila troškove koje su imali u raznim drugim fazama potpunog zaustavljanja proizvodnje. Uprkos efektima COVID-19 pandemije na rad i delovanje socijalnih preduzeća, većina je bila usmerena na direktno pružanje podrške i pomoći, najpre marginalizovanim grupama u zajednici, kao što su: doniranje obroka za strare i lica sa invaliditetom, proizvodnju maski i drugih deficitarnih proizvoda, volonterske akcije pružanja psihosocijalne podrške korisnicima i slično. COVID-19 kriza iznova je istakla pozitivnu ulogu socijalnih preduzeća u vremenima krize i utrla put za veću afirmaciju delovanja ovih preduzeća u redovnim vremenima kada se zajednica usmerava na postizanje održivog razvoja.

Sektor socijalnih preduzeća u EU obuhvata 2.8 miliona preduzeća sa udelom od 10% u poslovnom sektoru i značajnih 6.3% radne snage prema podacima iz 2019. godine. Dalji razvoj ovog sektora prate novi strateški pravci društveno-ekonomskog razvoja EU oličeni u Zelenom evropskom dogovoru i Planu za oporavak EU od posledica pandemije. Digitalna i ekološka transformacija, kao i paradigma postpandemijskog razvoja zasnovana na brizi o ljudima i životnoj sredini, srž je budućeg delovanja EU, što predstavlja važne smernice za razvoj Republike Srbije. U Srbiji je poslednje sistemsko istraživanje rađeno 2012. godine i može se zaključiti da se tadašnji sektor od 1.196 socijalnih preduzeća, sa udelom od 0.6% radne snage i 2% BDP-a Srbije, uvećao prema broju preduzeća, obimu proizvodnje i generisanom pozitivnom uticaju u zajednici.

Zaključuje se da je COVID-19 pandemija visoko pozicionirala pitanja solidarnosti i jednakosti i da je ujedno predstavlja priliku da se najpre država sistemski, odgovorno i pažljivo posveti razvoju sektora socijalnih preduzeća koja doprinose otpornosti zajednica u krizi, dok u vremenima van krize pomažu društveno-ekonomski razvoj.

Uz podršku Ministarstva spoljnih poslova Savezne Republike Nemačke, Evropski pokret u Srbiji (članica osnivačica KoRSE) realizuje projekat – „Srbija u doba korone – činjenice i dostignuća“.U prvom klipu, eksperti iz raznih oblasti ukratko će objašnjavati činjenice i brojke kao i svoje pretpostavke i predviđanja o dešavanjima na temu o kojoj govore. Za više informacija posetite zvaničan sajt Evropskog pokreta u Srbiji

U nastavku možete pogledati oba klipa na temu socijalnog preduzetništva i Covid-19 pandemije.

Srbija u doba korone – činjenice i dostignuća: Socijalna preduzeća i Covid-19, Zorana Milovanović Dalje

ODABRANI POBEDNIČKI TIMOVI PRVE GENERACIJE RISE PROGRAMA ZA MLADE SOCIJALNE PREDUZETNIKE/CE!

Stručni žiri odabrao je 2 tima mladih socijalnih preduzetnika i preduzetnica koji će tokom narednih 6 meseci nastaviti učešće u RISE regionalnom programu Inkubacije i dobiti dodatnu stručnu i finansijsku podršku za pokretanje svojih socijalnih preduzeća.  

Na Demo Day-u, održanom u Galeriji Društvo, sedam timova mladih uključenih u RISE program, predstavilo je svoja biznis rešenja za različite društvene probleme stručnom žiriju, kroz petominutne prezentacije. Žiri sastavljen od predstavnika kompanija, finansijskih institucija, nevladinog  sektora i inkubatora za socijalno preduzetništvo imao je težak zadatak da odabere 2 od 7 timova koji će dobiti finansijsku podršku u iznosu od 2.500 EUR, dodatnu mentorsku i stručnu podršku u razvoju svojih preduzeća i priliku za snimanje promotivnog videa.  

Predstavljamo vam dva pobednička tima koja će nastaviti svoje RISE putovanje u Regionalnom programu Inkubacije: 

  1. Vožnjom do samostalnosti – Ideja dve sestre iz Beograda je pokretanje kurirske službe na teritoriji glavnog grada koja zapošljava i obučava mlade bez roditeljskog staranja nakon što napuste ustanovu socijalne zaštite ili hraniteljsku porodicu. Nadaju se da će u budućnosti uspešno proširiti svoje biznis rešenje i na druge gradove u našoj zemlji. 
  2. Woman on the Way – Iza ovog imena stoji dinamični dvojac sestara i najboljih prijateljica sa željom da osnuju modni brend kakav ne postoji na ovim prostorima. WOW je  modni brend koji bi kroz kreiranje odeće i predmeta od tekstila zapošljavao žene izbeglice i nudio im mogućnost za finansijsku stabilnost. 

RISE – Regionalni inkubator za socijalno preduzetništvo je regionalni program podrške mladim socijalnim preduzetnicima i preduzetnicama koji u Srbiji sprovodi Smart kolektiv. U prvoj fazi programa – Fazi ideacije, koja je trajala 4 meseca, 7 odabranih timova je uz tim Smart kolektiva i preko 15 eksperata steklo znanje iz sledećih oblasti: postavljanje biznis modela, definisanje društvene misije i persone, definisanje rešenja koje nude, analiza kupaca i istraživanje tržišta, marketing, upravljanje finansijama i javni nastup. Pored treninga, sa timovima je održano ukupno 48 mentorskih sesija i 1na1 konsultacija.

Više detalja i informacija nalazi se na zvaničnom sajtu Smart Kolektiva.

Čestitamo pobednicima kao i svim ostalim timovima koji su tokom prethodnih meseci vredno i posvećeno radili na kreiranju biznisa za bolje društvo!  

ODABRANI POBEDNIČKI TIMOVI PRVE GENERACIJE RISE PROGRAMA ZA MLADE SOCIJALNE PREDUZETNIKE/CE! Dalje

ŠTA SU GRAĐANI REKLI O SOLIDARNOSTI: HAVE YOUR SAY!

Izazovna 2020. godina ostaje iza nas, ali diskusije o solidarnosti, održivom razvoju i oporavku društva od uticaja Covid-19 pandemije tek predstoje.
U okviru kampanje „Have your say!“, pitali smo građane i građanke: šta za njih predstavlja solidarnost, kako ona izgleda u praksi, zbog čega trežimo održivom razvoju i šta mi možemo učiniti, na koji način privredni akteri mogu pomoći u tom procesu, kakvu ulogu sektor solidarne ekonomije može imati u oporavku od Covid-19 kize, koliko i šta znaju o delovanju socijalnih preduzeća, da li ova preduzeća mogu pospešiti postizanje održivog razvoja u našem društvu i slično.

 

Have Your Say!

Kampanja „Have your say!“ organizuje se u okviru projekta „Solidarna ekonomija za pravednije društvo“ koji sprovodimo uz finansijsku podršku Open Society Foundation Serbia / Fondacija za otvoreno društvo Srbija.

ŠTA SU GRAĐANI REKLI O SOLIDARNOSTI: HAVE YOUR SAY! Dalje

Have Your Say!

Učestvuj u kampanji "Have Your Say!" - tvoja reč je važna

Sa zadovoljstvom pozivamo sve zainteresovane za učešće u kampanji „Have your say!“ koju sprovodi Koalicija za razvoj solidarne ekonomije sa ciljem davanja prostora građanima i građankama, stručne i profesionalne javnosti i donosioca odluka za iskazivanje stavova o pravcima budućeg razvoja društva i planiranja oporavka od Covid-19 krize.

Izazovna 2020. godina ostaje iza nas, ali diskusije o solidarnosti, održivom razvoju i oporavku društva od uticaja Covid-19 pandemije tek predstoje. U okviru kampanje „Have your say!“, pitamo građane i građanke: šta za njih predstavlja solidarnost, kako ona izgleda u praksi, zbog čega trežimo održivom razvoju i šta mi možemo učiniti da podstaknemo njegovo postizanje, na koji način privredni akteri mogu pomoći u tom procesu, kakvu ulogu sektor solidarne ekonomije može imati u oporavku od Covid-19 kize, koliko i šta znaju o delovanju socijalnih preduzeća, da li ova preduzeća mogu pospešiti postizanje održivog razvoja u našem društvu i slično.

Učešće građana i građana u kampanji je od velike važnosti za pokretanje javnih diskusija o planiranju budućeg razvoja i kvalitetan prikaz stavova zajednice o načinima oporavka od Covid-19 krize.

Ukoliko ste zainteresovani za učešće molimo Vas da nam dostavite kratku video izjavu (do 2 minuta), kojom odgovarate na sledeća pitanja:

1. Šta za Vas predstavlja solidarnost i koji primer solidarnosti u praksi iz 2020. godine biste istakli? Možete navesti primer iz Vaše lokalne zajednice ukoliko želite, može biti lična priča ili kratko predstavljanje neke društvene inicijative i njihovog skorašnjeg društvenog poduhvata.
2. Kog aktera u zajednici (državu, kompanije/firme, organizacije civilnog društva) smatrate najodgovornijim za rešavanje pitanja siromaštva i socijalne isključenosti u društvu i zbog čega?
3. Šta Vam je najvažnije pri kupovini proizvoda? Da li prednost dajete kvalitetu ili ceni i zbog čega? Da li imate naviku da razlikujete domaće i strane proizvode? Da li dajete prednost kupovini domaćeg proizvoda i zbog čega? Da li biste kupovinom proizvoda dali podršku firmama koje profitom koji stiču rešavaju neki problem u zajednici?
4. Šta prvo pomislite kada čujete za „solidarnu ekonomiju“? Koliko poznajete model poslovanja socijalnih preduzeća?

Tehnički uslovi:
– Možete odgovoriti na jedno odabrano pitanje, jedanko kao što možete pokriti sve četiri teme. Ukoliko odaberete da odgovorite na više pitanja, molimo vas da napravite pauzu pri davanju odgovora na pitanja u trajanju od najmanje 10 sekundi.;
– Za snimanje je potrebno da imate belu (svetlu) pozadinu, da budete u malo užem kadru i da se dobro čujete (savetujemo da izolujete druge zvukove u prostoru gde se snimate);
– Molimo Vas da format bude horizontalan (landscape) pri snimanju;
– Savetujemo da fiksirate Vaš mobilni telefon ili kameru pri snimanju;
Pri slanju video priloga, molimo Vas da naznačite sledeće podatke:
                  o Ime i prezime;
                  o Godište;
                  o Mesto;
                  o Zanimanje;
                  o E-mail adresa i broj telefona;
                  o Link ka društvenim mrežama (fb, instagram, linkedin).
– Nakon što video prilozi budu zvanično objavljeni na društvenim mrežama KoRSE, možete ih slobodno koristiti na svojim profilima, uz molbu da video označite sa hashtagovima #KoRSE i #HaveYourSay.

Molimo Vas da video priloge pošaljete na adresu info@solidarnaekonomija.rs do ponedeljka, 25. januara u 13h. Ukoliko video prevazilazi veličinu dozovoljenu za slanje e-mail-a, molimo Vas da nam prilgo dostavite putem WeTransfer platforme, sa unošenjem iste e-mail adrese i Vaših podataka.

Video prilozi biće korišćeni u okviru kampanje „Have your say!“ koja se sprovodi online na društvenim mrežama i internet kanalima Koalicije za razvoj solidarne ekonomije. Vaše izjave biće isključivo korišćene u okviru opisane kampanje.

Kampanja „Have your say!“ organizuje se u okviru projekta „Solidarna ekonomija za pravednije društvo“ koji sprovodi Koalicija za razvoj solidarne ekonomije, uz finansijsku podršku Fondacije za otvoreno društvo Srbija.

Učestvuj u kampanji "Have Your Say!" - tvoja reč je važna Dalje

OTVOREN KONKURS: Program podrške održivim mikro i malim preduzećima u nerazvijenim sredinama

Otvoren je konkurs za učešće u Programu podrške održivim mikro i malim preduzećima u nerazvijenim sredinama. Rok za prijave je do 31.01. u 23.59h. 

Kome je namenjen program? Program je namenjen mikro i malim preduzećima koja posluju odgovorno i pozitivno doprinose razvoju svojih lokalnih zajednica. 
Preduzećima koja posluju najmanje 2 godine, koja su u većinskom privatnom vlasništvu i koja su registrovana i posluju u sledećih 10 opština: Bogatić, Bosilegrad, Babušnica, Irig, Lebane, Leskovac, Mali Iđoš, Novi Pazar, Srbobran i Varvarin. 

Šta se dobija u okviru Programa?

  • Stručna podrška tima eksperata u unapređenju i razvoju poslovanja;
  • Mogućnost konkurisanja za bespovratna sredstva u iznosu od neto 6.000,00 USD;
  • Priliku da kroz promotivne događaje predstave svoja preduzeća široj javnosti;
  • Da se povežu sa društveno odgovornim preduzećima i kompanijama u Srbiji. 

Program sprovodi Smart Kolektiv (jedna od organizacija osnivačica KoRSE), u partnerstvu sa udruženjima ProAktiv iz Niša i Putevima preduzetništva iz Novog Sada, a u okviru projekta “Norveška za vas – Srbija”

Više informacija o Programu podrške, načinima apliciranja i projektu možete saznati na zvaničnom sajtu Smart Kolektiva: link .

Učestvuje i na info sesijama koje će biti organizovane 19. i 20. januara u 12h. Link za prijavu.

OTVOREN KONKURS: Program podrške održivim mikro i malim preduzećima u nerazvijenim sredinama Dalje

NAJAVA: Razgovori sa socijalnim preudzećima - Crowdfunding kao alternativni način finansiranja

Kriza izazvana COVID-19 epidemijom izazvala je recesiju i promenila tokove novca u privredi. Izazovi poput izmenjenog obrta kapitala, smanjene proizvodnje i smanjene prodaje direktno su se odrazile i na finansijsko stanje preduzeća. Socijalna preduzeća pokazala su određenu dozu otpornosti usled hibridnog finansiranja – kroz tržište i kroz donacije. Ipak, u isto vreme, mnoga socijalna preduzeća pružila su podršku zajednici za prolazak kroz krizu i direktno pomagala stanovništvu kroz startovanje proizvodnje sanitarnih proizvoda za prevenciju i suzbijanje epidemije COVID-19 virusa. Prilagođavanje biznis planova socijalnih preduzeća, podrazumeva i pronalaženje novih izvora finansiranja. Pored tradicionalnog bankarskog sektora i pomoći od različtiih fondova EU, postavilo sep pitanje alternativnih izvora finansiranja socijalnih preduzeća. Crowdfunding kao poznat alternativan izvor prikupljanja sredstava uz jačanje zajednice korisnika i kupaca, iznova je postavljen u centar pažnje. Da li i na koji način Crowdfunding u Srbiji može biti izvor dodatnog prikupljanja sredstava za poslovanje i ispunjenje društvene misije socijalnih preduzeća u toku COVID19 pandemije tema je narednih razgovora sa socijalnim preduzećima.

Razgovori sa socijalnim preduzećima – Crowdfunding kao alternativni način finansiranja biće održani u petak, 30. oktobra 2020. godine od 11h, putem ZOOM platforme. U okviru razgovora Mario Milaković govoriće o iskustvu socijalnog preduzeća Super Bake, ali i sprovesti učesnike kroz funkcije i načine vođenja kampanja na Crowdfunding platformama. Anica Spasov podeliće iskustvo uspešne kampanje socijalnog preduzeća Naša Kuća. O tome kakvi su izazovi i prepreke u vođenju ovakvih kampanja, govoriće i Predrag Borojević iz Funky gerile iz Gradiške. 

Nakon Konsultacija sa socijalnim preduzećima – okvir za razvoj sektora i iskustvo COVID-19 krize organizovanih u avgustu 2020. godine, Koalicija za razvoj solidarne ekonomije identifikovala je  glavne izazove i prilike za razvoj sektora socijalnih preduzeća u Srbiji tokom i nakon COVID-19 krize. Predstavljanje primera dobre prakse i omogućavanje foruma za razmenu iskustva i znanja, u cilju je podsticanja prilika za razvoj socijalnog preduzetništva u Srbiji. Iz navednih razloga KoRSE nastavlja sa nizom konsultacija sa socijalnim preduzećima o izazovima i prilikama za razvoj u formi predstavljanja primera dobre prakse i razmene iskustva.

                Molimo zainteresovane da prijave prisustvo slanjem mail-a na info@solidarnaekonomija.rs do utorka 27. oktobra do 13h, kako bi dobili link sa pristupom ZOOM platformi. 

Razgovori sa socijalnim preduzećima organizuju se u okviru projekta „Podsticanje razvoja socijalne i solidarne ekonomije u Srbiji“ koji sprovodi Koalicija za razvoj solidarne ekonomije u kooperaciji sa Fondacijom Heinrich Boll Stiftung – predstavništvo Beograd.

Podelite najavu na društvenim mrežama

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

NAJAVA: Razgovori sa socijalnim preudzećima - Crowdfunding kao alternativni način finansiranja Dalje

Scroll to Top