Socijalno preduzeće iz Čikaga: Meliora znači BOLJE

Sve je počelo kada se Kejt, dok je studirala na masteru zaštite životne sredine, trudila da sazna i bolje razume koji se to sastojci nalaze u proizvodima za svakodnevno za čišćenje u domaćinstvu, poput deterdženta za veš. Želela je da se uveri da su ti sastojci bezbedni za one u njenom domaćinstvu ali i za životnu sredinu. Ispostavilo se da puno sastojaka uopšte nije navedeno na etiketi! I postalo joj je jasno da je teško biti odgovoran potrošač i ne napraviti štetu. Nakon što je osmislila sopstveni sapun od povrća i koristila ga za pranje veša, shvatila je da može da ponudi bolje i odgovornije proizvode koji se baziraju na jednostavnim sastojcima kao i da izgradi biznis koji će biti iskren u načinu na koji se proizvodi proizvode. 

Danas su Kejt i njen muž vlasnici socijalnog preduzeća Meliora cleaning products koje proizvodi zero-waste proizvode za čišćenje. Svaki njihov proizvod mora da ima sledeća svojstva:

– da DOBRO čisti vaš dom i odeću
– da bude ZDRAV za ljude, i da je sasvim sigurno za vas da ga imate u kući
– da bude ZDRAV za planetu, tako da možete biti sigurni da ono što vam padne u vodu neće napraviti dalju štetu

Njihovo preduzeće u Čikagu radi sve, od izrade sapuna do pakovanja gotovih proizvoda. Sve što izađe iz njihove manufakture naprave sami – od početka do kraja. Svi zaposleni moraju da razumeju čitav proces proizvodnje svakog proizvoda kako bi bili u mogućnosti da ispitaju uticaj svakog proizvoda na životnu sredinu, ali i kako bi usput mogli ukloniti nepotreban otpad tokom samog procesa proizvodnje. Važno je napomenuti i da njihovi radnici primaju platu za život (living wage), kao i to da ravnopravno učestvuju u daljem razvoju ovog solidarnog biznisa.

Više o njima možete saznati OVDE.

Socijalno preduzeće iz Čikaga: Meliora znači BOLJE Dalje

Prijavite se za konferenciju „Tranzicija ka zelenoj ekonomiji“!

Online konferencija „Tranzicija ka zelenoj ekonomiji“ , u organizaciji Smart Kolektiva biće održana u periodu od 08. do 11. juna ove godine putem Zoom platforme. Registraciju za konferenciju možete izvršiti putem sledećeg linka: https://forms.gle/jE8TEJAE5qpeR7G46

U okviru prijavnog formulara možete odabrati na kojim od sesija na konferenciji biste želeli da učestvujete. Nakon prijave, putem mejla ćete dobiti potvrdu da je vaša registracija uspešno obavljena. Na početku svakog dana konferencije dobićete link putem kojeg ćete moći da pristupite odabranim sesijama.

Konferencija ima regionalni karakter i na njoj će pored učesnika iz Srbije, učestvovati još i predstavnici drugih zemalja regiona Zapadnog Balkana. Za sesije koje će biti održane na engleskom biće obezbeđen simultani prevod. Tokom četiri dana konferencije, zajedno sa učesnicima i govornicima diskutovaćemo o temama kao što su stanje zelene ekonomije u regionu, stanje javnih politika u oblasti zelene ekonomije, doprinos biznis sektora u borbi za očuvanje životne sredine, zelena ekonomija i ruralni razvoj, uspešni primeri zelenog preduzetništva u regionu i sl.  

Program konferencije i informacije o govornicima pratite na našim stranicama:
Smart kolektiv website
SK Facebook Page

Konferencija se organizuje u sklopu projekta GEAR – Zelena ekonomija za razvoj regiona koji finansira Evropska unija u okviru Programa podrške civilnom društvu i medijima za 2016-2017.  Projekat sprovodi konzorcijum organizacija koji čine Smart kolektiv iz Srbije, FORS Montenegro iz Crne Gore, CRP iz Bosne i Hercegovine, Ekosvest iz Severne Makednoije, EDEN iz Albanije, kao i udruženje SLAP iz Hrvatske.  

Prijatelj konferencije je Coca-Cola HBC Srbija i Crna Gora.

Prijavite se za konferenciju „Tranzicija ka zelenoj ekonomiji“! Dalje

Evropski samit socijalne ekonomije (EUSES), 26 – 27. maj

Ovogodišnji Evropski samit socijane ekonomije 2021 (EUSES) održaće se 26. i 27. maja u organizaciji Evropske komisije i grada Menhajma. Cilj konferencije je da dodatno podrži razvoj solidarne ekonomije u Evropi i istakne njen doprinos ekonomskom razvoju, socijalnoj inkluziji i zelenim i digitalnim tranzicijama.

Pozivamo vas na nekoliko panela i okruglih stolova na temu solidarne ekonomije u našem regionu.

Prvi panel Social Entrepreneurship in the Western Balkans: ways to open the fast track to sustainable development , održaće se 26. maja u 10 časova. Fokus panela biće na istraživanju pristupa podrške i razvoja socijalnih preduzeća u regionu, a jedna od učesnica sesije biće programska menadžerka Smart Kolektiva, Ivana Stančić.

Drugi panel “Investing for Impact in Central and Eastern Europe”, održaće se 27. maja u 10 časova. Na panelu će jedan od učesnika biti direktor Smart Kolektiva Neven Marinović, a tokom sesije ključni stručnjaci za socijalna ulaganja iz CIE regiona će istaknuti konkretne korake za uključivanje potencijalnih privatnih i institucionalnih socijalnih investitora u razvoj povoljnijeg ekosistema za socijalna ulaganja u regionu.  

Panel “SSE in South East Europe: perspectives for cooperation and development from meso-level organisations in the region” održaće se 27. maja u 15 časova, u organizaciji Diesis mreže. Na ovom panelu pored brojnih eksperata za socijalnu ekonomiju iz regiona, učestvovaće i naša direktorka – Dina Rakin. Na ovom panelu biće predstavljene perspektive za saradnju i razvoj organizacija na mezo-nivou u regionu – napredak nakon COVID-19, postavljanje temelja za održivu ekonomiju koja radi za ljude i od ljudi i obnavljanje socijalnih veza.

Paneli će biti održani na engleskom jeziku. Više informacija o događajima i link za prijavu možete pronaći ovde.

Evropski samit socijalne ekonomije (EUSES), 26 – 27. maj Dalje

TRAG FONDACIJA: Poziv za prijavljivanje na program ZELENE IDEJE

Generalni cilj programa Forum za zelene ideje, koji sprovodi Trag fondacija jeste podsticanje udruženih građana da koriste uspešne poslovne prakse, upotrebljavaju tehnologije i znanja poslovnog sektora u rešavanju društvenih problema u okviru svojih zajednica, štiteći životnu sredinu u funkciji održivog razvoja. U partnerstvu sa Fondom braće Rokfeler i Balkan Green Foundation, Trag fonacija traži kreativne i inovativne ideje za organizovanje i zajedničko rešavanje društvenih problema oslanjajući se na resurse iz zajednice, uz očuvanje životne sredine. Program je namenjen udruženjima građana, fondacijama, zadužbinama, zadrugama i privrednim društvima koji planiraju da postanu solidarni preduzetnici ili su u solidarnom preduzetništvu početnici.

Program ZELENE IDEJE usmeren je na podršku udruženim građanima u razvoju zelenih preduzetničkih ideja u Srbiji. Pod zelenim preduzetničkim idejama podrazumevamo inovativne ideje koje primenjuju tehnologije i znanja poslovnog sektora za organizovanje i zajedničko rešavanje društvenih problema, oslanjajući se na resurse iz zajednice i štiteći životnu sredinu u funkciji održivog razvoja.

Kroz program se, putem javnog konkursa, dodeljuju tri donacije od po 5.000,00 američkih dolara za udruženja građana, fondacije, zadužbine, zadruge i privredna društva koji planiraju da postanu solidarni preduzetnici ili su u solidarnom preduzetništvu početnici. 

Poziv za podnošenje prijava otvoren je do 31. marta 2021. godine. Detaljni kriterijumi za prijavu su objašnjeni u dokumentu Uputstvo za prijavljivanje, a prijavne obrasce možete preuzeti ovde: Prijavni formular i obrazac za Budžet. Pre nego što pristupite popunjavanju prijave, molimo da pogledate smernice u Uputstvu za prijavljivanje, kao i Definicije i pojašnjenje pojmova.

Za više informacija o Programu ZELENE IDEJE, posetite zvaničan sajt Trag fondacije (jedna od osnivačica udruženja KoRSE). 

TRAG FONDACIJA: Poziv za prijavljivanje na program ZELENE IDEJE Dalje

Srbija u doba korone – činjenice i dostignuća: Socijalna preduzeća i Covid-19, Zorana Milovanović

U prvom naletu krize uzrokovane pandemijom COVID-19, socijalna preduzeća su gledala kako da zadrže svoje zaposlene, kako da održe kontakt sa svojim korisnicima i kako da pruže neophodnu pomoć u široj zajednici, objašnjava Zorana Milovanović, projektna menadžerka Evropskog pokreta u Srbiji u novom video serijalu „Srbija u doba korone: činjenice i dostignuća“.

Tokom pandemije, najviše su pogođena socijalna  preduzeća koja se bave turizmom i ugostiteljstvom. Sa druge strane, preduzeća koja se bave poljoprivredom su u nekim fazama krize ostvarila veću proizvodnju usled lokalizovane potrošnje. To ne znači da su ona profitirala, već su koristila povećani obim proizvodnje kako bi nadomestila troškove koje su imali u raznim drugim fazama potpunog zaustavljanja proizvodnje. Uprkos efektima COVID-19 pandemije na rad i delovanje socijalnih preduzeća, većina je bila usmerena na direktno pružanje podrške i pomoći, najpre marginalizovanim grupama u zajednici, kao što su: doniranje obroka za strare i lica sa invaliditetom, proizvodnju maski i drugih deficitarnih proizvoda, volonterske akcije pružanja psihosocijalne podrške korisnicima i slično. COVID-19 kriza iznova je istakla pozitivnu ulogu socijalnih preduzeća u vremenima krize i utrla put za veću afirmaciju delovanja ovih preduzeća u redovnim vremenima kada se zajednica usmerava na postizanje održivog razvoja.

Sektor socijalnih preduzeća u EU obuhvata 2.8 miliona preduzeća sa udelom od 10% u poslovnom sektoru i značajnih 6.3% radne snage prema podacima iz 2019. godine. Dalji razvoj ovog sektora prate novi strateški pravci društveno-ekonomskog razvoja EU oličeni u Zelenom evropskom dogovoru i Planu za oporavak EU od posledica pandemije. Digitalna i ekološka transformacija, kao i paradigma postpandemijskog razvoja zasnovana na brizi o ljudima i životnoj sredini, srž je budućeg delovanja EU, što predstavlja važne smernice za razvoj Republike Srbije. U Srbiji je poslednje sistemsko istraživanje rađeno 2012. godine i može se zaključiti da se tadašnji sektor od 1.196 socijalnih preduzeća, sa udelom od 0.6% radne snage i 2% BDP-a Srbije, uvećao prema broju preduzeća, obimu proizvodnje i generisanom pozitivnom uticaju u zajednici.

Zaključuje se da je COVID-19 pandemija visoko pozicionirala pitanja solidarnosti i jednakosti i da je ujedno predstavlja priliku da se najpre država sistemski, odgovorno i pažljivo posveti razvoju sektora socijalnih preduzeća koja doprinose otpornosti zajednica u krizi, dok u vremenima van krize pomažu društveno-ekonomski razvoj.

Uz podršku Ministarstva spoljnih poslova Savezne Republike Nemačke, Evropski pokret u Srbiji (članica osnivačica KoRSE) realizuje projekat – „Srbija u doba korone – činjenice i dostignuća“.U prvom klipu, eksperti iz raznih oblasti ukratko će objašnjavati činjenice i brojke kao i svoje pretpostavke i predviđanja o dešavanjima na temu o kojoj govore. Za više informacija posetite zvaničan sajt Evropskog pokreta u Srbiji

U nastavku možete pogledati oba klipa na temu socijalnog preduzetništva i Covid-19 pandemije.

Srbija u doba korone – činjenice i dostignuća: Socijalna preduzeća i Covid-19, Zorana Milovanović Dalje

ODABRANI POBEDNIČKI TIMOVI PRVE GENERACIJE RISE PROGRAMA ZA MLADE SOCIJALNE PREDUZETNIKE/CE!

Stručni žiri odabrao je 2 tima mladih socijalnih preduzetnika i preduzetnica koji će tokom narednih 6 meseci nastaviti učešće u RISE regionalnom programu Inkubacije i dobiti dodatnu stručnu i finansijsku podršku za pokretanje svojih socijalnih preduzeća.  

Na Demo Day-u, održanom u Galeriji Društvo, sedam timova mladih uključenih u RISE program, predstavilo je svoja biznis rešenja za različite društvene probleme stručnom žiriju, kroz petominutne prezentacije. Žiri sastavljen od predstavnika kompanija, finansijskih institucija, nevladinog  sektora i inkubatora za socijalno preduzetništvo imao je težak zadatak da odabere 2 od 7 timova koji će dobiti finansijsku podršku u iznosu od 2.500 EUR, dodatnu mentorsku i stručnu podršku u razvoju svojih preduzeća i priliku za snimanje promotivnog videa.  

Predstavljamo vam dva pobednička tima koja će nastaviti svoje RISE putovanje u Regionalnom programu Inkubacije: 

  1. Vožnjom do samostalnosti – Ideja dve sestre iz Beograda je pokretanje kurirske službe na teritoriji glavnog grada koja zapošljava i obučava mlade bez roditeljskog staranja nakon što napuste ustanovu socijalne zaštite ili hraniteljsku porodicu. Nadaju se da će u budućnosti uspešno proširiti svoje biznis rešenje i na druge gradove u našoj zemlji. 
  2. Woman on the Way – Iza ovog imena stoji dinamični dvojac sestara i najboljih prijateljica sa željom da osnuju modni brend kakav ne postoji na ovim prostorima. WOW je  modni brend koji bi kroz kreiranje odeće i predmeta od tekstila zapošljavao žene izbeglice i nudio im mogućnost za finansijsku stabilnost. 

RISE – Regionalni inkubator za socijalno preduzetništvo je regionalni program podrške mladim socijalnim preduzetnicima i preduzetnicama koji u Srbiji sprovodi Smart kolektiv. U prvoj fazi programa – Fazi ideacije, koja je trajala 4 meseca, 7 odabranih timova je uz tim Smart kolektiva i preko 15 eksperata steklo znanje iz sledećih oblasti: postavljanje biznis modela, definisanje društvene misije i persone, definisanje rešenja koje nude, analiza kupaca i istraživanje tržišta, marketing, upravljanje finansijama i javni nastup. Pored treninga, sa timovima je održano ukupno 48 mentorskih sesija i 1na1 konsultacija.

Više detalja i informacija nalazi se na zvaničnom sajtu Smart Kolektiva.

Čestitamo pobednicima kao i svim ostalim timovima koji su tokom prethodnih meseci vredno i posvećeno radili na kreiranju biznisa za bolje društvo!  

ODABRANI POBEDNIČKI TIMOVI PRVE GENERACIJE RISE PROGRAMA ZA MLADE SOCIJALNE PREDUZETNIKE/CE! Dalje

Scroll to Top