Solidarna ekonomija nije samo koncept, već način života koji podrazumeva međusobnu podršku, saradnju i održivost svih aktera i akterki koji čine njen ekosistem. U današnjem svetu, gde se ekonomske nejednakosti povećavaju, solidarna ekonomija postaje sve važniji koncept za izgradnju pravednijeg i održivijeg društva.
Kao i svaka (sistemska) promena, i ova zahteva strpljenje, veru u proces, ali pre svega ljude, najčešće žene, koji će tu promenu da pokrenu. Mi smo Katarina Ejdus i Nataša Niškanović, i odlučile smo da tu promenu pokrenemo kroz modu.
Zbog toga smo osnovale Festival drugačije mode, a u ovom blogu ponudićemo rešenje kroz priču o našoj inicijativi. Pokazaćemo vam kako je moguće inspirisati zajednice da ojačaju solidarnu ekonomiju kroz konkretne korake i akcije.
„Generalno u tekstilnoj industriji rade žene, a upravljaju muškarci. Tamo gde je novac, tamo su muškarci, a tamo gde je problem i nema novca, tu smo već kod solidarne ekonomije, socijalnog preduzetništva i žena”, izjavila je menadžerka programa reciklaže tekstila Ženskog centra Užice, Marina Tucović, u filmu Ženski centar Užice – Žene koje menjaju svet! Koalicije za solidarnu ekonomiju.
Kada je reč o brzoj i kapitalističkoj modi, vodeće pozicije zauzeli su muškarci. Međutim, kada je u pitanju briga za druge, za okolinu i održivost, na scenu stupaju žene.
Kako bismo adresirale važnost njihovog rada, ukazale na njegovu nevidljivost, ali i nužnost bavljenja održivošću, kao i njenu neodvojivost od multikulturalnosti, 2022. godine pokrenule smo inicijativu Kulturna raznolikost u održivoj modi koje je okupila 13 fenomenalnih žena i njihovih inicijativa iz cele Srbije (Bački Breg, Bački Monoštor, Novi Sad, Beograd, Šabac, Valjevo, Užice, Vranje, Niš). Mapirale smo njihove potrebe, načine na koje se bave kulturom i održivošću u modi (studija), ali i promovisale njihov rad.
Povećanjem vidljivosti rada i truda žena do kojih smo došle, zapravo smo doprle do još više žena koje na sličan način promovišu kulturu svoje lokalne zajednice i ekonomski je osnažuju kroz svoj rad i angažovanje drugih žena. One su nas kontaktirale s pitanjem kako mogu da se priključe našoj zajednici, što nam je ukazalo na potrebu za ovakvom inicijativom, snagom njene sinergije i potencijalnim domino efektom koje može da ima udruživanje i osnaživanje žena okupljenih oko ovih tema.
Vodeći se principima solidarnosti, osluškivanjem i zadovoljenjem potreba žena sa kojima smo se susrele, kreirale smo i ojačale zajednicu održive mode koja sada broji više od 100 članica. U nastavku vam predstavljamo korake koje smo prešle kako bismo kroz naš rad posledično osnažile i ekosistem solidarne ekonomije u Srbiji.
KORAK 1 – Od ideje do akcije: Kako mapiranje potreba i mobilizacija zajednice oblikuju budućnost
Prvi korak u jačanju zajednice solidarne ekonomije je imati jasnu viziju ili ideju. Ideja može proizaći iz potreba zajednice ili inspiracije pojedinca, ali je važno da bude usmerena ka rešavanju konkretnih problema i unapređenju života ljudi.
Nakon što se ideja formuliše, sledeći korak je sprovođenje dubinskog istraživanja kako bi se identifikovale konkretne potrebe zajednice. Ovo istraživanje može obuhvatiti analizu socijalnih, ekonomskih i ekoloških faktora koji utiču na život ljudi u zajednici, kao i konsultacije sa lokalnim stanovništvom i relevantnim stručnjacima. Ovim se identifikuju ključni izazovi i potrebe koje će kasnije poslužiti kao osnova za razvoj konkretnih akcija i programa.
U našem slučaju, sprovele smo dubinsko istraživanje gde smo razgovarale sa ženama koje kreiraju drugačiju modu širom Srbije. Razgovarale smo o izazovima sa kojima se sureću u poslovanju kao i potrebama koje kao kreatorke drugačije mode i malih biznisa imaju. Imale smo priliku da neke od njih i uživo posetimo u njihovim radionicama i ateljeima, tako da smo mogle da steknemo utisak kako se kreira drugačija moda i u kojim uslovima.
Ovi razgovori su nam pomogli da u najvećoj mogućoj meri sagledamo situaciju u kojoj se nalazi naša ciljna grupa, žene kreatorke održive mode, i u skladu sa tim kreiramo dalje aktivnosti.
Nakon što se potrebe identifikuju, važno je mobilisati zajednicu i angažovati ljude u procesu rešavanja problema. To se može postići kroz organizaciju javnih događaja, radionica, kampanja ili drugih aktivnosti koje će privući pažnju i podršku ljudi u zajednici. Mobilizacija zajednice je ključni korak ka izgradnji održive i prosperitetne solidarne ekonomije, jer omogućava ljudima da preuzmu aktivnu ulogu u oblikovanju svoje budućnosti i zajedničkom rešavanju problema. Mi smo se fokusirale na kreiranje Festivala drugačije mode, događaja koji okuplja kreatorke ali i javnost zainteresovanu za ovu oblast, o događaju će biti više reči u trećem koraku.
KORAK 2 – Digitalna revolucija: Kako promocija na društvenim mrežama i deljenje znanja osnažuju zajednicu
Nakon što se identifikuju potrebe zajednice, sledeći korak je pronalaženje načina kako ih zadovoljiti i pružiti podršku njenim članicama i članovima u ostvarivanju svojih ciljeva. Jedan od načina je kroz promociju na društvenim mrežama, što omogućava širenje svesti o solidarnoj ekonomiji i angažovanje većeg broja istomišljenika i istomišljenica.
Društvene mreže su moćan alat za komunikaciju i povezivanje, pa je važno iskoristiti njihov potencijal za promociju vrednosti solidarnosti, saradnje i održivosti. Takođe, važno je pružiti ljudima u zajednici veštine koje će im pomoći da se bolje snalaze u savremenom digitalnom svetu. Jedan od načina za to je kroz besplatne obuke za digitalni marketing, koje omogućavaju savladavanje osnova digitalnog marketinga i promocije, kao i sticanje veština koje su neophodne za uspešno poslovanje u današnjem digitalnom okruženju.
Jedan od ciljeva Festivala drugačije mode jeste upravo promocija solidarne ekonomije kroz promociju rada žena u modi koje svoje biznise vode na solidaran način. Taj cilj proizišao je iz potreba koje je zajednica iskazala, iz resursa koje imamo na raspolaganju, kao i partnera koji su voljni da podrže projekte kako bismo našoj zajednici pružile besplatno znanje.
U našem slučaju, Nataša je sertifikovana master edukatorka u oblasti digitalnog marketinga, a partner u edukaciji bila je organizacija TechSoup Europe kroz projekat FashionForwardNarratives: Empowering Sustainability.
Petnaest polaznica obuke iz cele Srbije, pošto su sesije održane onlajn putem naučile su zašto je važna upotreba digitalnih alata u promociji svog rada i na koji način to mogu da učine. One predstavljaju inicijative koje retko imaju priliku da prošire svoj rad van lokalnih sredina. Jedan od ciljeva obuke bio je i međusobno umrežavanje i osnaživanje zajednice kroz podsticanje saradnje i promociju principa solidarne ekonomije. Prepoznajući potrebu za kontinuiranom podrškom i učenjem kroz primere, u projekat su bili uključeni i mentorski sastanci, kao i osmišljavanje i sprovođenje zajedničke kampanje.
Ovaj korak je rezultirao jačanjem i osnaživanjem kreatorki drugačije mode, a samim tim i lokalnih zajednica iz kojih one dolaze. Velika posećenost tokom zajedničke kampanje bila je još jedan pozitivan rezultat, posebno činjenica da je kampanja dosegla žene koje su nam se obratile sa željom da se pridruže našoj zajednici. Tako se korak dva, nadovezao na prethodni, ojačavajuči osnovu za sledeći.
Korak 3 – Festival drugačije mode: Kako smo testirale ideju u praksi i osvojile srca javnosti
Jedan od koraka u jačanju zajednice solidarne ekonomije je izlazak ideje na tržište i testiranje u javnosti. To znači da treba preduzeti konkretne korake kako bi se ideja ili projekat sprovedili u delo i testirali u praksi. Jedan od primera kako smo to uradile je organizacija Festivala drugačije mode, koji je bio osmišljen kao platforma za promociju održive mode, podršku lokalnim preduzetnicima i jačanje zajedništva u zajednici.
Festival je organizovan kao jednodnevni događaj koji je obuhvatao prodajnu izložbu lokalnih brendova, radionice, solidarni i edukativni kutak, kao i druge aktivnosti čiji je cilj da promovišu vrednosti solidarnosti, održivosti i lokalne zajednice.
Kroz ovaj festival, uspele smo da privučemo pažnju velikog broja ljudi, da podržimo lokalne preduzetnice i da promovišemo održivu modu kao alternativu konvencionalnom načinu tekstilne proizvodnje i potrošnje. Festival je bio odličan primer kako zajedničkim snagama možemo organizovati događaje koji podržavaju solidarnu ekonomiju i jačaju zajedništvo u zajednici. Veoma pozitivne reakcije posetilaca i visoke ocene zadovoljstva kreatorki učešćem na festivalu, govore da je interesovanje za drugačijom, solidarnom i ekološki osvešćenom modom veliko.
Kroz primer Festivala, vidimo kako solidarna ekonomija može biti pokretač pozitivnih promena u zajednici. Kombinujući inovativne ideje, mapiranje potreba, promociju i pružanje veština, te izlazak ideje na tržište, možemo stvoriti održivu i prosperitetnu zajednicu koja se oslanja na solidarnost i podršku. Ovaj festival nije samo modni događaj, već i primer kako zajedničkim snagama možemo graditi bolju budućnost zasnovanu na principima solidarne ekonomije. Ohrabrujući inicijative poput Festivala drugačije mode, možemo inspirisati ljude da preuzmu aktivnu ulogu u oblikovanju svoje budućnosti i da zajednički radimo na izgradnji pravednijeg, održivijeg i prosperitetnijeg društva.
Festival drugačije mode pokazao je da postoji potreba javnosti za biznisima koji su drugačiji i neguju principe solidarne ekonomije. Pokazao je i da su solidarne žene svuda oko nas, one pokreću svoje zajednice i solidarnu ekonomiju, ali najčešće nemaju načina ili resurse da se umreže ili da postanu vidljivije. Stoga je naša misija da ih sve pronađemo, i da postanemo rasprostranjen i snažan pokret koji slavi različite forme drugačije mode, a posebno kreatorke i dizajnerke koje je koriste kao sredstvo ličnog i društveno-angažovanog izražavanja.
Mobilizacija i ojačavanje zajednice oko naše inicijative može imati pozitivan uticaj na raznolikost, solidarnost, ravnopravnost, kulturu, ekonomiju, ekologiju i održivost, doprinoseći tako boljoj budućnosti za sve građane i građanke. Stoga te ovim putem, dragi čitaoče i draga čitateljko, pozivamo da nam se pridružiš i zapratiš nas na našoj Instagram stranici ili nam piši na festivaldrugacijemode@gmail.com
Solidarno,
Katarina i Nataša
Foto: Katarina Drobnjak
Rad KoRSE podržava Švedska u okviru programa Beogradske otvorene škole „Civilno društvo za unapređenje pristupanja Srbije Evropskoj uniji – Europe ASAP.